חדשות ואירועים

המדריך השלם להעסקת עובדי משק בית

המדריך השלם להעסקת עובדי משק בית

מהן הדרכים למצוא עובד משק בית שמתאים בדיוק לצרכים שלנו, וכמה צריך לשלם לו? הכל בכתבה הבאה

אחת המשימות המאתגרות בחיים היא לשמור שהבית יתנהל באופן מתוקתק, אבל לרובנו אין את הזמן לעסוק בזה. בין העבודה לשאר מטלות החיים אנחנו זקוקים למישהו שיעזור לנו, ולכן אנחנו תמיד בחיפוש אחר העוזרת המושלמת, המבשלת האולטימטיבית או המטפלת הטובה ביותר לילדים. אבל איך נוכל למצוא אותם וכמה בכלל נהוג לשלם על שירותי משק בית?

קראו את המדריך להעסקת עובדי משק בית.

איפה מוצאים?

כשאנחנו מחפשים להעסיק עובד במשק הבית שלנו, רבים מאיתנו יעדיפו להסתמך על המלצות. אבל בתקופה זו של ביקוש גבוה, כבר לא תמיד אפשר להסתפק בהמלצה מהשכנה. אחת הדרכים הטובות לאתר עובדים היא דרך הרשתות החברתיות, בקבוצה השכונתית או בקבוצות ייעודיות בפייסבוק. כמובן שלפני שאנחנו מעסיקים, כדאי לעשות תהליך בדיקה, הכולל רשימת שאלות שיעזרו לכם להכיר טוב יותר את האדם איתו אתם משוחחים וכן קבלת רשימת ממליצים. כיום קיימים גם מגוון אתרים המציגים לוחות מודעות ומאגרי עובדים שיסייעו לנו לאתר את העובד שאנחנו מחפשים, חלקם אף מכילים סרטוני וידאו של העובדים הפוטנציאלים. כדאי רק לדעת שחלק מהם ידרשו מאיתנו דמי רישום. בנוסף לבדיקה הראשונית, כדאי גם לקיים פגישה פרונטלית עם העובד/ת. כן,אפילו להזמין אותה הביתה לקפה, להכיר קצת וגם לעשות תיאום ציפיות. האם אנחנו מעוניינים רק בניקיון או גם שיפתרו לנו את משבר הכביסה שמצטברת בארגז? האם אנחנו מחפשים מבשלת לאירועים מיוחדים או באופן שוטף? ומהן הציפיות שלנו מהמטפל/ת? 

שכר מקובל, יש דבר כזה?

עובדי משק בית מקבלים שכר לפי שעת עבודה או לפי ביקור. כיום השכר השעתי הממוצע לעובד ניקיון הוא 50 שקלים לשעה, אך גם סכום זה תלוי בכמה גורמים. הראשון הוא כמובן מיקום גיאוגרפי. במרכז הארץ השכר יהיה לרוב גבוה יותר בהשוואה לפריפריה, וגם לניסיון ולהמלצות יש הרכב בתשלום, ולכן התעריף יכול להיות גם 60 או 70 שקלים לשעת ניקיון. אם אנחנו מחפשים מבשלת, השכר השעתי יהיה דומה וינוע בין 50-70 ש"ח לשעה, תלוי ניסיון, מוניטין וכן, גם מיקום גיאוגרפי. לעיתים יבקשו מכם תשלום על בישול לפי ביקור ולא פר שעה. במקרה זה טווח המחירים עשוי לנוע סביב 300 ש"ח ליום ואף למעלה מכך. גם שכר של מטפלת לילדים עשוי לנוע על טווח משמעותי. צעירות שעושות בייביסיטר לרוב יגבו בין 30-40 לשעה, ואילו מטפלת מוסמכת עשויה לבקש בין 70-80 ש"ח לשעה.

איך מעסיקים?

כיום ניתן להעסיק עובדי משק בית באופן פרטי או דרך חברות קבלן. מעסיקים רבים מעדיפים עובדת פרטית, מכיוון שגם העלות נמוכה יותר, ובנוסף התשלום מגיע אליה ישירות, כך שהיא מקבלת תגמול גבוה יותר עבור עבודתה. עובדת מרוצה הינה עובדת טובה, אז כמובן שעדיף. בנוסף יש את העניין החשוב, של עובד שאתם כבר מכירים, הרי  בואו לא נשכח, שחשוב לזכור שעובדי משק הבית נכנסים למקום הכי פרטי שלנו, ולכן כדאי לנו לבסס איתם יחסי אמון וקשר רציף. עובדת פרטית קבועה הופכת להיות חלק מהבית, היא מסדרת את הבלאגן שלנו, מנקה את האמבטיה והשירותים או מטפלת בדבר היקר לנו מכל – הילדים שלנו. אך מעבר ליחסי אמון, עבודת קבועה מכירה את הצרכים וההעדפות שלנו. היא תדע מתי צריך לנקות את המקרר או למה אסור לנקות את השיש עם חומצה.

בנוגע לחברות הקבלן, רובן יגבו מינימום של 80 ש"ח לשעה, סכום שרק חלק קטן ממנו יועבר בסופו של דבר לעובדת. חברות הקבלן אמנם יוכלו לספק לנו עובדת בכל זמן, אך אינן מתחייבות לשלוח את אותה עובדת בכל פעם. אז בכל הנוגע ליחסי אמון עם העובדת, עם חברות הקבלן קשה ליישם את זה.  

על מה אנחנו משלמים ואיך עושים את זה?

השכר לעובדת משק הבית יחולק לתשלום משכורת ותשלומי חובה. המשכורת של העובדת לרוב תחושב שעתית או לפי תשלום לביקור. כמובן שיש גם עובדות שיסכימו לקבל תשלום חודשי, אך הן אינן מחויבות לכך על פי חוק. ואיך משלמים? במזומן, אשראי או בביט ? נכון שמסורתית התרגלנו לשלם לעובדי משק הבית שלנו במזומן, גם את התשלום עבור פיצויי הפיטורין, הפנסיה והביטוח הלאומי, ולכאורה "לגלם את הכל בפנים". אבל תשלום במזומן לא תמיד מאפשר לנו לערוך מעקב שוטף אחרי שעות העבודה, מה שאנחנו מחוייבים לעשות על פי חוק כמעסיקים, ובנוסף אין לנו שום הוכחה על התשלום וכך, אנחנו לא מבוטחים במידה וחלילה קורה משהו לעובד שלנו. דבר זה עלול לחשוף אותנו לתביעות כספיות מיותרות. לכן הפתרון הכי טוב הוא העסקה ירוקה, הכוללת דיווח מסודר של כל תשלומי החובה.

נזכיר רגע מהם בעצם תשלומי החובה לעובד משק בית? על פי החוק בישראל, אנחנו מחויבים בפתיחת תיק ודיווח קבוע לביטוח לאומי, תשלום נסיעות, דמי הבראה ודמי חופשה ובנוסף הפרשה לביטוח פנסיוני שנפתח עבור העובדת. אז האם אנחנו צפויים לחישובים אינסופיים? ואיך נזכור להעביר את כל התשלומים בזמן? הכירו את Workito ,האפליקציה שעובדת בשבילכם. Workito הוקמה במטרה לפשט לכם את התשלומים השונים, לתזכר אתכם מתי צריך לבצע אותם והכל בקליק אחד.

 

רוצים לדעת עוד על תשלום ביטוח לאומי ופנסיה לעובדי משק הבית בקליק?

הצטרפו ל - Workito והתחילו להעסיק בראש שקט