חשוב לדעת

תשלום חובה של הביטוח הפנסיוני: האם צריך לשלם גם לעוזר או עוזרת הבית, למטפלת ולשוטף המדרגות של הבית המשותף?

תשלום חובה של הביטוח הפנסיוני: האם צריך לשלם גם לעוזר או עוזרת הבית, למטפלת ולשוטף המדרגות של הבית המשותף?

מה קורה כשאנחנו לא משלמים ביטוח פנסיוני לעוזרת או למטפלת של הילדים, ואיך נוכל לעשות את זה מבלי להסתבך?

עוזרי הבית או המטפלת של הילדים הם עזרה חיונית בבית, אך כשאנחנו לא משלמים להם פנסיה אנחנו לוקחים סיכון כספי אדיר וחושפים את עצמנו לתביעות כספיות גבוהות שעלולות להגיע למאות אלפי שקלים. רובנו מעסיקים בשלב כזה או אחר מישהו שיעזור לנו בניקיון הבית או בטיפול בילדים, אבל לא כולם יודעים שאנחנו גם מחויבים להם בתשלום פנסיוני. בינואר 2008 יצא צו הרחבה לחוק העסקת עובדי משק בית, המחייב אותנו לבטח את העובדים באמצעות הפקדות לקרן הפנסיה. אז ריכזנו עבורכם כמה שאלות נפוצות, כדי שתוכלו להעסיק בראש שקט.

מי זכאי לפנסיה וכמה צריך לשלם?

כל עובדת מעל גיל 20 ועובד מעל גיל 21 זכאים להפרשת תשלומים לקרן הפנסיה. אנחנו פטורים מתשלום רק אם העובד שלנו עבר את גיל הפרישה ומקבל קצבת פנסיה. על פי החוק, התשלום לקרן הפנסיה יהיה 18.5% מגובה השכר החודשי, אותם חייב המעסיק לשלם, מתוכם רשאי המעסיק לקזז  6% משכר העובד.
לכן מומלץ לחשב מדי חודש את שכר העובד בפועל ולנכות ממנו את חלקו של העובד בתשלום לקרן הפנסיה.

התשלום לביטוח לאומי לא מכסה?

גם אם אנחנו מדווחים על העובד ומעבירים תשלום קבוע למוסד לביטוח לאומי, אנחנו לא פטורים מחובת ביטוח העובד בביטוח פנסיוני. למעשה, אין כל קשר בין שני התשלומים. ביטוח לאומי מכסה מצבים של אובדן הכנסה כתוצאה מאבטלה, לידה, פציעה, מחלה או מוות חלילה שנגרמו במסגרת העבודה, בהתאם להוראות דיני הביטוח הלאומי. ביטוח פנסיוני הוא רכיב שמטרתו להבטיח הכנסה בגיל פרישה, לחסוך לפיצויי פיטורים, ולכסות מצבים של אובדן הכנסה, הנובע מתאונה, מחלה או חלילה מוות גם אם אלו לא נגרמו במסגרת העבודה.

מתי מתחילה תקופת הזכאות?

הזכאות לתשלום פנסיוני לעובד שאין לו ביטוח פנסיוני פעיל (כלומר שמבוצעת הפרשה חודשית לקרן פנסיה כל שהיא בזמן המדובר), מתחילה חצי שנה לאחר תחילת ההעסקה. כלומר, אם יש לנו עוזר בית כבר חמישה חודשים, החל מהחודש הבא נצטרך להתחיל להפריש לקרן הפנסיה שלו. אם העובד שלנו כבר מבוטח, אנחנו צריכים להתחיל להפקיד עבורו פנסיה לאחר שלושה חודשי עבודה, כאשר התשלום יתבצע רטרואקטיבית החל מתאריך תחילת ההעסקתו.  

ואם העוזר או העוזרת שלי לא רוצים שנבטחם בביטוח פנסיוני?

עובדים רבים במשק הבית חוששים לבקש את התשלומים המגיעים להם, אינם רוצים לאבד קצבאות המגיעות להם מביטוח, או שפשוט אינם רוצים להשתתף בתשלום חלקם (6% אותם רשאי המעסיק לקזז משכרם). למרבה הצער, אין בכך כדי לפטור אותנו מדיווח ותשלום. גם אם עוזרי הבית שלנו מתחייבים בכתב שהים מוותרים על ביטוח פנסיוני, או לחילופין, גם אם אנחנו כמעסיקים משלמים ישירות אליהם סכום שווה ערך להפרשה לפנסיה, במקום להעביר את הכסף לקרן פנסיה, כפי שקורה הרבה פעמים, חובת התשלומים עדיין מוטלת עלינו. משמעות הדבר היא שפשוט שילמנו לעובד יותר כסף, ואנחנו עדיין לא מבוטחים מפני תביעות אלו ואחרות. 

מה ההשלכות של אי תשלום הביטוח פנסיוני?

כאשר אנחנו לא מעבירים את הסכומים לחברת הביטוח במועד, הדבר עלול לגרור ריבית פיגורים, פיצויי הלנת שכר ואפילו סנקציות המוטלות בהליך פלילי, כולל לדוגמא קנס ממשרד הכלכלה. בנוסף, קורה פעמים רבות שעם סיום ההעסקה העובד או העובדת בוחרים לדרוש את התשלומים שלא קיבלו, המגיעים להם על פי חוק. העובדים זכאים לדרוש את התשלומים,  גם אם חתמו על כך שמוותרים על התשלומים האלו (החוק לא מכיר בוויתור על זכויות אלו). בנוסף, במידה והעובד נכנס למצב של אובדן כושר עבודה, או חלילה במקרה של מוות, העובד או שאריו בהתאמה, זכאים לתבוע את המעסיק על אובדן ההכנסה ו/או הפסד הגמלה לשאירים. מדובר בתביעות שעלולות להסתכם בסכומים גבוהים במיוחד, מכיוון שהן אינן נגזרות ישירות מסכום ההפרשה לפנסיה, אלא מהנזק שנגרם לעובד כתוצאה מכך שהמעסיק לא העביר את תשלום הביטוח הפנסיוני, לכן מוטב להגן על עצמנו מראש.

איך אצליח לחשב את התשלום לקרן הפנסיה?

גם אם החלטנו להיות מסודרים ורצינו לפתוח לעובד או לעובדת שלנו תיק פנסיוני, לרוב אנחנו מגלים שהתשלום החודשי לקרן הפנסיה הוא מסע בירוקרטי מפרך. החישוב החודשי לקרן גוזל זמן ואנרגיה מיותרים ואיך קובעים בכלל סכום הפרשה לפנסיה לעובד עם שכר שעתי משתנה? אך מעבר לאי הנוחות, הבעיה המרכזית היא שקרנות פנסיה רבות אינן ששות לפתוח עבורנו תיקי פנסיה בסכומים קטנים, בשל שיקולים של העדר כדאיות כלכלית, לכן חשוב שתהיה לצידנו מערכת שתעשה בשבילנו את העבודה, בקלות ובמהירות. 

הכירו את workito, האפליקציה שעובדת בשבילכם

workito הושקה במיוחד עבור כל המתייסרים בחישובים החודשיים לעובדי משק הבית שלהם. workito תפתח עבורכם תיק על שם העובד מול קרן הפנסיה, תחשב את התשלום החודשי, תעביר את הכסף לקרן הפנסיה שתבחרו בהתאם לשעות העבודה של העובד באותו החודש, ואפילו תתזכר אתכם מתי צריך להעביר את התשלום החודשי – והכל בקליק אחד מהנייד.

איך עושים את זה? מורידים את האפליקציה לנייד, מזינים כמה פרטים בסיסיים ו- workito מיד תחשב לכם את התשלום החודשי ותעביר את התשלום לקרן הפנסיה הנבחרת.

לא צריך יותר להסתבך עם חישובים ואקסלים אל תוך הלילה, תנו ל- workito לעבוד בשבילכם.