חשוב לדעת

קורונה טיים: מה עושים עם עוזר או עוזרת הבית בימי הסגר?

קורונה טיים: מה עושים עם עוזר או עוזרת הבית בימי הסגר?

הסגר השני מעמיד בפנינו שוב את השאלה מה עושים עם עובדי משק הבית? האם כדאי להוציא לחל"ת ומה זה אומר לגביי מגוון התשלומים שאנחנו מחויבים להם בימי שגרה?

שגרת הקורונה שהתרגלנו אליה בחודשים האחרונים, הפכה בראש השנה לסגר שני שמשפיע על חיי היום יום שלנו, וגם על האופן שבו מתנהל משק הבית שלנו.

בעקבות המלצות משרד הבריאות, רבים מאיתנו מעדיפים כעת להפסיק את שירותי עוזרי הבית, המטפלת או המבשלת. אך מה זה אומר לגביי החובות שלנו כלפי העובד או העובדת? על פי הדין הישראלי, כל אדם ששוכר עובד משק בית מנהל איתו יחסי עובד-מעביד. כשהיחסים הללו מופרים באופן זמני או קבוע, גם החובות החלים עלינו משתנים. אז מה הן האפשרויות העומדות בפנינו בתקופת הקורונה, ומדוע המסלול שלהעסקה ירוקה הוא האופציה הטובה ביותר בשבילכם ובשביל העובדים שלכם?

העסקה ירוקה – האופציה הבטוחה

בין אם בחרנו להוציא את העובד או העובדת לחל"ת בימי הסגר ובין אם בחרנו להוציא אותם לחופשה בתשלום, או לסיים את העסקתם, חשוב שנדע מה המשמעות של הבחירה הזאת עבורנו ועבורם. ראשית, יציאה לחופשה ללא תשלום (חל"ת), מותנית בהסכמה של שני הצדדים.

להבדיל מחופשה ללא תשלום בימי שגרה, חל"ת בימי קורונה מזכה את העובד או העובדת בדמי אבטלה, בכפוף לתנאים המזכים המתפרסמים מעת לעת על ידי המוסד לביטוח לאומי. בסגר הקודם למשל, הזכאות ניתנה למי שיצא לחל"ת לתקופה של 30 יום לפחות, ואילו בסגר הנוכחי צומצמה התקופה ל – 14 ימים בלבד.

מה שיכול לעמוד בימים אלו לצידנו ולצידם של העובדים שלנו היא כמובן העסקה ירוקה. הכוונה היא לתשלום מוסדר וקבוע של תשלומי החובה לעובדי משק הבית, בניהם תשלום לביטוח הלאומי. מי שלא דיווח לביטוח הלאומי, העובד או העובדת שלו לא יוכלו להנות מדמי האבטלה בתקופת הקורונה, במידה ויצאו לחל"ת. כדי שהעובדים יוכלו ליהנות מדמי אבטלה, אנחנו צריכים לצייד אותם במכתב על יציאה לחל"ת וטופס העסקה ושכר חתום על ידינו, איתם יוכלו לפנות אל המוסד לביטוח לאומי. עוד חשוב לדעת, כי ישנם מקרים שהוצאה לחל"ת דורשת היתר מיוחד, כמו מילואים, הריון, טיפולי פוריות, חופשת לידה וכיו"ב.

יש חל"ת – אין תשלומים לקרן הפנסיה

מה הן החובות שלנו כלפי העובד או העובדת בתקופה זו ? תקופת החל"ת פוטרת אותנו מהצורך להעניק ימי חופשה, מהחובה לשלם פנסיה לעובדים ומהחובה להפריש להם דמי ביטוח לאומי. בנוסף, חשוב לדעת כי תקופת החל"ת אינה מנתקת את רצף תקופת ההעסקה. כמו כן, במהלך תקופת החל"ת העובד אינו צובר ותק לצורך חישוב זכויות התלויות בותק, כגון חופשה, הבראה, מחלה וכיו"ב. שימו לב, כי הפסקת תשלום לקרן הפנסיה עלולה לפגוע בזכויות הפנסיוניות העתידיות של העובד או העובדת, ולכן במקרה של חל"ת מומלץ לקשר את העובדים עם הקרן שבה מנוהלת הפנסיה שלהם, כדי שיוכלו לבדוק מהן האפשרויות שעומדות בפניהם. 

מה אם בחרתי בסיום העסקה או בהוצאה לחופשה?

לעיתים, אנחנו מעדיפים לסיים את ההתקשרות עם העובד או העובדת בתקופה זו. כדאי לדעת שגם בימי קורונה, פעולה זו תיחשב כפיטורין. משמעות הדבר היא שעלינו לשלם פיצויי פיטורין, לתת הודעה מוקדמת ואך לבצע שימוע. חשוב לציין כי אסור לפטר עובדים בימים שמוגדרים כימי מחלה או בימי בידוד בעקבות מגפת הקורונה, וכן במצבים של מילואים, הריון, חל"ד וכיו"ב, אלא בהיתר בהתאם לדין. במידה והבחירה היא להוציא את העובדים לחופשה, עלינו לשלם להם בעבור ימי החופשה שלקחו, כאילו הגיעו ועבדו בפועל, זאת בהתאם לזכאותם, הנגזרת מוותק העבודה שלהם, כאשר במהלך תקופה זו ממשיכים יחסי העבודה להתקיים, ויש להוסיף ולשלם דמי ביטוח לאומי, כמו גם הפרשות לפנסיה.

אז מה עוד חשוב לדעת בנוגע לעובדי משק הבית שלנו?

העסקה ירוקה עומדת לצידנו ולצד העובדים שלנו גם בשאר ימות השנה, ולאו דווקא בימי הקורונה, מאחר והיא מצמצמת את החשיפה מפני תביעות כספיות על רקע אי תשלום של תנאים סוציאליים, ו/או על רקע אובדן כושר עבודה של העובדת מכל סיבה שהיא.

בכל מקרה, אנחנו ב- workito נמשיך לעבוד בשבילכם – כדי שתוכלו להמשיך ולהעסיק את עובדי משק הבית שלכם, בראש שקט.