חדשות ואירועים

תביעה בגובה כ 100,000 ש"ח בגין אי תשלום פנסיה לעוזרת הבית

תביעה בגובה כ 100,000 ש"ח בגין אי תשלום פנסיה לעוזרת הבית


עיקרי הפסיקה

בעקבות הכתבה באתר Ynet, הלכנו לקרוא את פסק הדין המנומק היטב, אותו כתבה כבוד השופטת שרה ברוינר ישרזדה. כבוד השופטת השיטה על מעסיקיהם של עוזרת הבית תשלומים בשל אי הפרשת פנסיה. התשלומים שנפסקו הינם בעבור אובדן פנסיית שארים (עבור ילדיה), וכן בעבור אובדן פנסיית נכות. על אף שכבוד השופטת ראתה את המעסיקים אחראים לאי תשלום הפנסיה, היא ציינה כי גם העובדת צריכה לשאת בנטל אי התשלום, והפחיתה 20% מגובה הפיצויים בשל "אשם תורם" של העובדת (מאחר והעובדת התנגדה באופן אקטיבי להפרשת הפנסיה). כבוד השופטת קבעה כי העוזרת התנהגה בחוסר תום הלב, מאחר והפריעה למעסיקים להפריש לה לקרן הפנסיה, על ידי כך שמנעה מהנתבעים עמדה ברורה לגבי כוונותיה לפתיחת קרן הפנסיה. בנוסף, נפסקו כמה אלפי שקלים בשל אי תשלום פיצויי פיטורין, וכן אי מתן הודעה מוקדמת בשל פיטורין. התובעים הם ילדיה של העוזרת (שנפטרה).

ההיגיון מאחורי חובת תשלום פנסיה לכל עובד

השופטת הסבירה בפסק הדין מדוע המדינה מתעקשת על חובת ההפרשה הפנסיונית לעובדים. ההסבר הראשון והפחות מוכר מדבר על האינטרס הציבורי שמאחורי הרעיון של תשלום פנסיית חובה. בפשטות היא מסבירה, כי אין זה הוגן שאזרח אשר לא חוסך לגיל הפנסיה, ובוחר להשתמש בכספי הפנסיה בהווה ולא לחסוך אותם לעתיד, בשלב מאוחר יותר נופל כנטל על החברה. "ההוראה...המחייבת הפרשות פנסיוניות...נועדה להגן על החברה כולה ולהסיר מעליה את הנטל הנובע מטיפול במי שעוד היה ביכולתו - לא דאג להבטיח את עתידו והעדיף למשכן את העתיד לטובת ההווה". ההסבר השני אליו מתייחסת השופטת הוא חשיבות הבטחת העובד ובני משפחתו בעת צרה, כלומר במקרה של אובדן כושר עבודה, כמו שלעובדת במקרה זה (נפטרה ממחלה) נגרם אובדן הכנסה למשפחתה. אילו הייתה מבוטחת בביטוח פנסיוני, הייתה זכאית משפחתה לקבל קצבה מקרן הפנסיה בה הייתה מבוטחת.

מה עושים?

כידוע, כיום קיימת חובה על כל מעסיק של עובד משק בית להפריש לקרן פנסיה, סכום של 18.5% מגובה השכר המשולם לעובד או לעובדת. סכום זה כולל פיצויי פיטורין, תגמולים לגיל פרישה ורכיב של אובדן כושר עבודה. על פי החוק, כאשר עובד מתחיל לעבוד יש לעדכן אותו כי עליו להודיע למעסיקו תוך 3 חודשים לאיזו קרן פנסיה הוא רוצה שהמעסיק יעביר את כספי הפנסיה להם הוא זכאי. במידה והעובד לא הודיע תוך 3 חודשים, רשאי המעסיק להפריש לאחת מקרנות ברירת המחדל. על כן, רצוי לתת עם תחילת ההעסקה הודעה לעובד, שם יצויין בין השאר כי עליו לבחור בקרן פנסיה כלשהי. קרנות ברירת המחדל הקיימות כיום הן הלמן אלדובי, מיטב דש, פסגות ואלטשולר שחם.

Workito מציעה למעסיקים של עובדי משק בית שירות נח ופשוט של תשלום פנסיה לעובד, בקליק מהנייד. לפרטים נוספים לחצו כאן. לכתבה ב - Ynet, לחצו כאן.